Nieuws

DIGITALE VAARDIGHEID ALS VERPLICHT VAK OP DE BASISSCHOOL


Laatst bijgewerkt op: 18 februari 2022 19:11.

De digitale vaardigheid van kinderen is onder de maat. Eerder bleek uit monitors van ECP (Platform voor de Informatiesamenleving), dat achterstandsleerlingen steeds verder achterop raken met digitale vaardigheden. En dat er ad hoc aandacht voor digitale g

Bron: NPO Radio 1

Volgens Lotte de Bruijn, directeur van branchevereniging NLdigital bij Spraakmakers, wordt onterecht aangenomen dat een nieuwe generatie automatisch digitaal vaardig is. “Geef digitale vaardigheid al vanaf het primaire onderwijs”.

Uit de Monitor Digitale Geletterdheid blijkt dat leerkrachten basisschoolleerlingen gemiddeld een 6,0 geven en in het voortgezet onderwijs is dat een 5,5. Scholen met veel achterstandsleerlingen die scoren nog veel lager. Monitors Digitale Geletterdheid primair en voortgezet onderwijs 2021 geven aan dat structurele aandacht voor digitale geletterdheid in curriculum kan zorgen voor gelijke kansen.

Nu zie je dat scholen ervoor mogen kiezen om les te geven in digitale vaardigheden. Dat doen sommige scholen ook al, maar het is geen verplichting. Volgens De Bruijn is Nederland één van de weinige Europese landen die ervoor kiest om digitale geletterdheid niet verplicht op te nemen in onderwijsprogramma. “Een gemiste kans”, noemt ze dat.

Politiek wordt er gesproken om het mogelijk aan het curriculum toe te voegen, maar dat gesprek begint pas over een jaar. “Ik snap dat dit niet iets is wat meteen geïmplementeerd kan worden. Het vraagt iets van docenten en het lesmateriaal”, zegt De Bruijn. Toch vindt ze dit geen reden om om er geen tempo achter te zetten, omdat het de kansenongelijkheid vergroot. “We moeten nu beginnen.”

Lees verder en beluister de NPO 1 radio-uitzending van Spraakmakers hier.

Accrete biedt uitgebreide informatie
op het gebied van media & ICT!